Water drinken, ja! Maar hoeveel dan?

You are here

Wanneer ik tijdens een info-avond vraag hoeveel water je best drinkt per dag, weet bijna iedereen me te vertellen dat het 1,5 liter zou moeten zijn. Een antwoord dat diep ingeworteld zit en dat haast dagelijks in tijdschriften en op sociale media bevestigd wordt. 

Pas wanneer ik de grootste aanwezige samen met de kleinste naar voor breng en de vraag nog eens stel, beseft iedereen meteen dat die 1,5 liter relatief is en misschien niet voor ieder individu van toepassing. De hoeveelheid hangt zeker ook af van het gewicht van de persoon.

300 ml per 10 kg lichaamsgewicht

Rekening houdend met het gewicht bij het bepalen van de hoeveelheid water die iemand idealiter moet drinken, dan wordt door voedingsspecialisten geadviseerd om 300 ml te drinken per 10 kg lichaamsgewicht. Zo zou iemand met een lichaamsgewicht van 50 kg inderdaad 1,5 liter water per dag moeten drinken, terwijl dat voor iemand van 100 kg juist 3 liter zou moeten zijn.

Natuurlijk is het uiterst belangrijk dat je zuiver water, dus met een lage droogrest drinkt. Vervuild water gaat je lichaam verder vervuilen in plaats van te reinigen en afvalstoffen te verwijderen.

Overgewicht & afvalstoffen

Mijn ervaring leert ook dat mensen met een ietsje overgewicht al snel gewicht beginnen te verliezen wanneer ze zich aan deze aanbeveling houden. Overgewicht ontstaat namelijk vaak doordat afvalstoffen weggezet worden in een verdunning van water (vasthouden van vocht) of in vetreserves. Het zuivere Jungbrunnen water neemt deze afvalstoffen gemakkelijk op en verwijdert deze uit het lichaam via de urinewegen.

Resultaat: gewichtsverlies zonder noemenswaardige inspanningen, enkel door gedisciplineerd zuiver water te drinken. En het is nog lekker ook!

19/08/2019