Hydratatie gedurende het etmaal

You are here

Raphaël Claessens, uw waterman Jungbrunnen, Waterfilters, omgekeerde osmose

Herfst, winter en dehydratatie

De herfst en winter staan voor de deur. We trekken ons terug in goed geïsoleerde huizen met een aangename temperatuur. Aan de luchtvochtigheid wordt zelden gedacht en we beseffen niet dat een beetje - meer - koffie sterk dehydrerend werkt. Mede door onze westerse lifestyle ligt in deze periode nog meer de dehydratatie op de loer.

In een eerdere blog van 31 augustus 2019 heb ik het al gehad over de hoeveelheid water die je zou moeten drinken. Stel bijvoorbeeld dat je 60 kg weegt en dus de bijbehorende 1,8 liter water per dag wil drinken. Hoe pak je dat het beste aan?

Vaak lees je dat de 1,8 liter die per dag uit je lichaam verloren gaat, heel geleidelijk wordt afgevoerd en dat je daarom best deze 1,8 liter weer aanvult in heel kleine hoeveelheden. Niet altijd even handig als je bijvoorbeeld 180 glaasjes van 10 milliliter water zou willen drinken.

Een andere benadering is dat je 1,8 liter gedurende 24 uur verloren bent, dus 75 milliliter per uur. Tijdens je slaap drink je niet, vast je eigenlijk. Na bijvoorbeeld 8 uur slaap heb je een achterstand van 600 milliliter (0,6 liter) water opgelopen, een serieuze achterstand dus, en is het de hoogste tijd om je vochthuishouding aan te vullen. Zoals de Engelsen het zo mooi zeggen: breakfast, het breken van het nachtelijke vasten.

Lauw water met zoutoplossing op nuchtere maag

Zelf begin ik de dag dan ook door op de nuchtere maag meteen 0,6 liter water te drinken. Ik drink het water lauw, doe er steeds een zoutoplossing (Himalaya-zout) bij en soms een scheutje citroensap en/of appelazijn. Natuurlijk is dat zuiver water uit mijn eigen Jungbrunnen bronnetje, water met een droogrest ver onder de 60 ppm. Het belang van de droogrest behandelde ik ook eerder in mijn blog ‘De jaren stillekes’ (, d.d. 25 oktober 2019).

Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven

Tijdens de maaltijden komen er in ons ganse spijsverteringsstelsel diverse verteringssappen vrij en het is dan ook niet aan te raden deze te verdunnen door te drinken tijdens de maaltijd. Ik kijk hierbij graag naar de Japanse cultuur die ‘oud worden’ vrij hoog in het vaandel draagt. Alles wat zij doen in dit streven naar het bereiken van een hoge leeftijd is samen te vatten in de term ‘Ikigai’, grofweg vertaald als ‘plezier in het leven dankzij een doel’ en geroemd als het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven. Als onderdeel van Ikigai is het in Japan gebruikelijk om 30 minuten voor tot 60 minuten na de maaltijd niet of zeker geen grote hoeveelheden te drinken. Japanners drinken dan ook ruim een half uur voor de eerste maaltijd, het ontbijt.
 

Suggestie voor een hydratatie-ritme

Wat is nu een mooi ritme om voldoende water te drinken doorheen de dag? 
Stel: Je staat op om 07.00 uur en ontbijt om 07.30. uur. Het middagmaal wordt om 12.30 uur geserveerd, het avondmaal om 18.30 uur. We gaan ervan uit dat een maaltijd 30 minuten duurt. Om 23.00 uur vangt de nachtrust aan. 

Er ontstaan zo volgende periodes waarin gedronken kan worden:
    • Direct bij het opstaan om 07.00 uur
    • Tussen ontbijt en middagmaal: van 08.00 tot 12.00 uur
    • Tussen middagmaal en avondmaal: van 13.00 tot 18.00 uur
    • Na het avondmaal. Om je nachtrust niet te moeten onderbreken, drink je best 2 uur voor het slapengaan niet (veel) meer. Een llatste mogelijkheid te drinken heb je dus tussen 19.00 en 21.00 uur.

In totaal kom je zo dus op 11 uur om de vereiste hoeveelheid water te drinken, ruim voldoende tijd dus. Handig is om steeds water bij de hand te hebben zodat er geen grote drempel is om continu te drinken.

Het spreekt vanzelf dat je steeds moet kiezen voor zuiver, vitaal water. Dat heb je al onbeperkt beschikbaar voor € 1 per dag. (https://raphaelclaessens.be/blog/wat-kost-dat-nu)

Tot binnenkort voor een woordje uitleg?

3/11/2019